Rabu, 23 November 2011

Tempat - Tempat Menarik Di Kuala Lumpur

Assalamualaikum, hari ini nak promote KL sikit. Bandaraya kita. Ada banyak tempat menarik sebenarnya. Jangan cakap kalau datang KL tak tau nak ke mana. Kita tengok berberapa tempat dulu ok.

1. Menara Petronas
Dengan ketinggian 451.9 meter, menara ini pernah dinobatkan sebagai bangunan tertinggi di dunia. Mempunyai 88 tingkat.




2.  Menara Kuala Lumpur
Menara telekomunikasi yang ke-6 tertinggi di dunia dan tertinggi di Asia Tenggara. Ketinggian mencecah 421 meter.


3. Aquaria KLCC
 Taman dalam air yang terletak di bawah Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dalam kawasan pembangunan KLCC. Terowong bawah air sepanjang 90 meter, Aquaria KLCC menempatkan lebih 20,000 hidupan daratan dan air dari lebih 250 spesies berbeza dari dalam dan luar negara.


4. Central Market a.k.a. Pasar Seni
Pasar Seni merupakan pusat budaya untuk pameran dan pembangunan kebudayaan, kesenian, dan bidang "kraftangan" di Malaysia. Pasar Seni merupakan kumpulan kedai-kedai yang menumpukan kepada hasil kerja tangan Malaysia yang menjual pakaian dan barangan traditional seperti yang diperbuat dengan batik tradisi Malaysia.


5. Planetarium Negara
Planetarium Negara memainkan peranan yang penting dalam menghidupkan kesedaran kepentingan bidang sains angkasa di kalangan masyarakat dan menggorak langkah pertama dalam membawa Malaysia menceburi bidang sains angkasa. Salah satu daya penariknya ialah Kubag Panggung yang besar.


6. Muzium Negara
Muzium ini memuatkan banyak barangan bersejarah mengenai Malaysia. Di dalamnya ini terdapat banyak galeri yang mempamerkan cara kehidupan orang-orang di Malaysia, misalnya, orang Melayu bangsawan, kebudayaan Cina dan India, barang-barang seni, tembikar, kegiatan ekonomi, flora dan fauna di Malaysia dan sebagainya


7. Pusat Sains Negara
Konsep keseluruhan pusat sains ini adalah untuk menghubungkan sains dengan nilai-nilai agama dan alam sekitar, seterusnya mengaitkan sains dengan semua aspek kehidupan, pengetahuan dan penggunaannya di dalam kehidupan seharian.


8. Petrosains
Petrosains menawarkan tempat yang sempurna bagi pengunjung melalui ketakjuban sains dan teknologi. Di sini pengunjung dapat belajar mengenai pembabitan Malaysia dalam industri minyak.


9. Zoo Negara
Zoo Negara ditubuhkan pada 14 November 1963 dan pada 2006 mempunyai sekitar 4,000 jenis haiwan dari 400 spesies mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan. Zoo Negara kini menonjolkan konsep zoo terbuka dengan 90% haiwan ditempatkan di kandang terbuka yang luas dengan hiasan laman yang bersesuaian dengan persekitaran asalnya.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lihat Apa Info Baru